De snelle digitale transformatie van de detailhandel hangt vooral af van veranderingen in consumentengedrag en veranderingen in de manier en het tijdstip van het koopproces.

Detailhandel is de laatste schakel in het distributieproces, dat een verbinding maakt met de markt en klanten. De detailhandel kan de acties van de transport- en logistieke sector veranderen, vertragen of versnellen. De acceptatie en het gebruik van digitale innovatie wordt beschouwd als de belangrijkste factor bij het bepalen van het concurrentievoordeel van elk bedrijf.

Bekijk hieronder de belangrijkste trends die de transport- en logistieke sector in 2021 radicaal zullen veranderen!

Klantgerichte “individualisering van ideeën en oplossingen”

Klanten zijn het middelpunt van de belangstelling geworden. Hij heeft een efficiënte en snelle service nodig, het hele proces moet gericht zijn op zijn tevredenheid en de gebruikerservaring moet gedenkwaardig zijn.

Bovendien moeten de diensten op een gepersonaliseerde manier worden verleend. Het is belangrijk om elke klant in detail te begrijpen, hun geschiedenis, hun gewoonten en hun veranderingen om hen het beste van dienst te kunnen zijn.

2. Kunstmatige intelligentie is een realiteit geworden

De industrie zal steeds meer vertrouwen op robotchatbots, gezichtsherkenningstechnologie, beeldherkenning en robotica om producten te verwerken.

Nu steeds meer consumenten instant messaging-applicaties zoals Facebook, Messenger, WhatsApp, Telegram of Skype gebruiken, kunnen we van uitgevers verwachten dat ze deze technologieën gebruiken om hun diensten te verbeteren en gelijke tred te houden met de detailhandel.

Amazon heeft bijvoorbeeld vandaag al 20% van zijn transport- en logistieke centra die worden beheerd door robots. Tegelijkertijd beginnen operators die het meest in technologie hebben geïnvesteerd, grote hoeveelheden gegevens over hun klanten te verwerken, wat ongetwijfeld de basis is voor een steeds persoonlijkere ervaring.

3. Inleiding tot RFID-technologie

Aangezien retailers het gebruik van winkelopties zoals klikverzameling of bezorging in de winkel versnellen, is het van cruciaal belang dat hun voorraad zeer nauwkeurig is. Aangezien de kosten en reikwijdte van RFID-technologie kunnen worden aangepast aan dagelijkse producten, kunnen handelaars het voorraadniveau en de status van elk item binnen de reikwijdte controleren.

Deze precisie maakt ook het leven van winkelmedewerkers gemakkelijker, bijvoorbeeld bij het voorbereiden van een bestelling, omdat het systeem hen de exacte locatie van het product in de winkel kan vertellen. Dit maakt niet alleen een snellere levering van bestellingen aan klanten mogelijk, maar vermindert ook de overheadkosten voor retailers.