Opleidingen

De klant staat centraal bij de commerciële binnendienst

Een baan in de commerciële binnendienst staat in het teken van ondersteuning. Ten eerste ondersteun je de verkoopafdeling in hun administratieve en commerciële activiteiten. Ten tweede ben je voor de klanten een aanspreekpunt. De binnendienst is de plek waar zij het eerste terecht komen met hun vragen. Dat kan telefonisch zijn, maar ook via e-mail. Als medewerker commerciële binnendienst zorg je ervoor dat de klanten naar de juiste personen worden doorverwezen. Soms is dat een collega van de buitendienst en in andere gevallen zorg je dat de klant in contact komt met de afdeling service en ondersteuning.

Activiteiten van een medewerker commerciële binnendienst

Je taken als medewerker binnendienst zijn heel divers en daar komt heel wat coördinatie en logistiek bij kijken. Want je maakt afspraken met klanten, voert commerciële gesprekken en zorgt ervoor dat intern en extern de juiste mensen worden aangestuurd. Onder de administratieve taken vallen onder anderen het uitwerken van offertes en zorg dragen voor de opvolging daarvan. Je doet bijna de hele dag niets anders dan gesprekken voeren met collega’s of klanten. Het is essentieel dat je voldoende goed thuis bent in het werken met een computer om alle afspraken op een goede manier vast te leggen.

Eigenschappen van een medewerker commerciële binnendienst

Als je wilt gaan werken op de afdeling commerciële binnendienst moet je het leuk vinden om producten of diensten te verkopen. Daarvoor moet je goed kunnen communiceren en klantvriendelijkheid moet bij jou in het DNA zitten. Hoewel je een deel van de werkzaamheden op eigen initiatief kunt uitvoeren moet je ook goed in teamverband kunnen werken. Om goed te functioneren in de hectische omgeving van een commerciële binnendienst ben je van nature rustig en goed georganiseerd. En uiteraard beheers je de Nederlandse taal in woord en geschrift.

Reacties uitgeschakeld voor De klant staat centraal bij de commerciële binnendienst