Slim ondernemen: 3 SEO tips voor het MKB

3 seo tips mkb

Voor veel ondernemers is het een mantra: ‘slim ondernemen’. En voor het mkb betekent dat in toenemende mate dat de aandacht gericht wordt op online aanwezigheid. Het internet is de plek voor klantenbinding, voor marketing, én voor verkoop. Je website is dus een van de belangrijkste pijlers van je onderneming. En natuurlijk is het ook erg belangrijk wat er op je website staat. Die teksten moeten aansluiten bij de doelgroep, maar liefst ook hoog scoren in Google. SEO (Search Engine Optimalisation) is dan ook onmisbaar voor je bedrijf – eigenlijk net als de tafels, stoelen en het koffiezetapparaat.

Hier geven we je drie tips om slimmer te ondernemen met het oog op SEO. Wat kan jij doen om je bedrijf beter in de kijker te spelen, en om klanten te overtuigen voor jouw producten of diensten te kiezen?

Tip 1: Meer tekst op de website!

Wil je dat jouw website beter wordt gevonden? De eerste en ook meteen de beste tip is om zoveel mogelijk teksten te schrijven. Ongeacht de kwaliteit van je teksten, de onderwerpen die je behandelt, en de mate van SEO-technische zaken die je toepast, is het simpelweg uitbreiden van je website altijd een goed idee. Het idee daarachter is eveneens simpel: hoe meer tekst je aanbiedt, hoe groter de kans dat geïnteresseerde bezoekers je vinden.

Tip 2: Doe een zoekwoordenonderzoek

Als ondernemer in het mkb ben je veel bezig met jouw Unique Selling Points – of je daar nu bewust van bent of niet. Waarom moet een klant bij jou terecht, en niet bij de concurrentie? Het antwoord op die vragen kan je ook goed helpen bij het versterken van de SEO van je website. Doe een zoekwoordenonderzoek, of laat dat doen door een externe partij. Hierbij wordt het zoekgedrag van je bezoekers onderzocht, en wordt bepaald waar je kansen liggen om je online te profileren.

Tip 3: Besteed het schrijven van teksten uit

Teksten schrijven is zo eenvoudig nog niet. Ook aan teksten die speciaal toegespitst zijn op SEO, zitten allerlei eisen, haken en ogen. Het kan goed dat jij daar als ondernemer zelf geen tijd voor hebt. Seo teksten laten schrijven door een externe partij is dan ook erg gebruikelijk. Professionele tekstschrijvers kunnen de teksten SEO-technisch kloppend maken, maar ook een aantrekkelijke en aansporende boodschap opstellen, die bezoekers overhaalt tot verder lezen, doorklikken, en misschien zelf wel tot kopen.

SEO serieus nemen

Ben je ondernemer in het mkb? Dan is het belangrijk dat je SEO serieus neemt. Door werk te steken in de website, word je online beter vindbaar en onderscheid je je van de concurrentie.