Linkbuilding: zowel intern als extern
Wanneer er over links wordt gesproken wordt er gelijk gedacht aan het koppelen van websites aan elkaar. Dat mag in de meeste gevallen dan wel zo zijn, maar bieden ook interne links een grote meerwaarde. Een goed opgezette website bevat namelijk meerdere pages en is het belangrijk dat bezoekers geen moeite hebben om daarbinnen te kunnen navigeren. Is er bijvoorbeeld behoefte aan de contactinformatie? Dan moet een klik op betreffend zoekwoord al voldoende zijn. Ook blogs die op zo een website worden geplaatst moeten een paar interne links bevatten.
Hoger scoren met een goed opgezette structuur
Het gaat namelijk allemaal om de kwaliteit die er aangeboden wordt en houden de zoekmachines dat allemaal bij. Het zou anders ook niet eerlijk aan toe gaan dat websites waar er niet veel tijd en energie aan besteedt is, snel zouden stijgen op de zoekopdrachten lijst. Door een strikte vorm van controle uit te voeren wordt de kwaliteit van de aangeboden websites en de daaraan gerelateerde producten gegarandeerd. De linkbuilding cijfers geven een goed beeld van wat de bezoekers er allemaal van vinden en kan die informatie zeker ook worden gebruikt om de kwaliteit te verbeteren. Backlinks cijfers zijn ook een veel gebruikt hulpmiddel en hebben die betrekking tot de links die allemaal extern (op andere websites) te vinden zijn.
Waar moeten de externe links allemaal naar verwijzen?
Het plaatsen van externe links is een stuk ingewikkelder omdat ervoor gewaakt moet worden dat de website niet geassocieerd zal worden met websites die geen hoge ranking hebben en soms zelfs negatief beoordeeld worden. Omgekeerd accepteren websites die hoog op de lijst staan ook niet zonder meer dat er allerlei backlinks worden geplaatst. Uit de backlink checker cijfers zal het ook blijken welke links het meest worden aangeklikt en op welke website die geplaatst zijn. Probeer daarom voor de externe links zoveel als mogelijk samen te werken met bedrijven die er meer ervaring mee hebben.